Procitnutí | Recenze

Hlavní hrdinka Janie je normální sedmnáctiletá dívka jako ostatní, ale žije chudý život, dře bídu s nouzí a její matka ji v tom moc nepomáhá, jelikož je věčně opilá. K tomu je ani moc nepomáhá to, že se od svých osmi let propadá do snů ostatních. Pokud je v místnosti s někým, kdo spí, propadne do jeho snu a prožívá ho s ním. Je to velmi nepříjemné, hlavně, když pracuje hodně dlouho do noci s důchodci a ještě se učí. Ale ona musí pracovat, protože se chce dostat na vysokou školu. Janie se bojí, že díky tomuto svému prokletí, nikdy nebude mít opravdové kamarády, kterým by nemusela lhát, nebo kluka, zvláště proto, že by s ním nemohla spát v jedné místnosti. Jenže se najednou objevuje Cabel, který najednou vypadá úplně jinak, nosí drahé oblečení a po škole se o něm říká, že je dealer. Janie neví, čemu má věřit, a její propadání do snů ostatních, je čím dál tím horší, jelikož její spolužáci častěji ve škole usínají, a mnohem horši je to, že když mají noční můru, její tělo přepadají ošklivé záchvaty.

Sedmnáctiletá Janie se propadá do snů ostatních, někteří by řekli, že to musí být super, ale ono není, jelikož se vám nezdají pořád samé krásné sny, ale i noční můry. Janie se se svým prokletím seznamuje ve věku osmi let, když v autobuse propadla do snů jednoho cestujícího. Nikdy o tom nikomu neřekla, protože věděla, co by si o ní všichni mysleli. Janie je sympatická hlavní hrdinka, žádná ufňukaná holčička, která si stěžuje na život, jaký vede, stojí si za svým a učí se dostat pod kontrolu své prokletí. Pak je zde Cabel. Celou knihu čtu jeho jméno správně, až teď si najednou uvědomím, že zní jako Kabel. No, nevím, jestli autorka byla při smyslech, když mu toto jméno dávala, ale vytvořila velmi zajímavou postavu. Cabel byl obyčejný kluk, nosil obnošené oblečení jako Janie, a měl velmi přísného otce, až se najednou něco změnilo, jelikož teď nosí pouze drahé oblečení a jezdí do školy v drahém autě, a všichni spolužáci za ním chodí pro drogy. Ze začátku jsem Cabelovi nevěřila, stejně jako hlavní hrdinka, jelikož ze všech stran se Janie dozvídala, že je to dealer, že pracuje s drogami, a hlavně, že spí s Janiinou sokyní, i když ji Cabel tvrdil opak. Cabel je velmi chytrý, spíš vychytralý, kluk, každý mu uvěří, což je dobré pro něj. Cabela jsem neměla ráda, nevěřila jsem mu, ale na konci, jsem si přece jen k němu našla nějaké sympatie, a když Janie přiznal, že ji miluje, byla jsem ráda, protože jsem si přála, aby ti dva byli spolu. Pak je tu ještě Carrie, která má v knize představovat Janiinu nejlepší kamarádku. Mě teda jako nejlepší kamarádka moc nepřišla, a povahově mi Carrie nesedla, i když je milá, je zároveň tajnůstkářská, a většinu času se věnuje buď Melindě, nebo Stuovi. Melinda je mrcha, neměla jsem ji ráda na začátku, a nemám ji ráda pořád. Jsem ráda, že je to vedlejší postava, a skoro vůbec se tam neobjevuje, protože jako hlavní postavu, bych ji zabila.

Tato kniha je opravdu zvláštní. Zlákala mě krásnou obálkou a anotací, ve které stojí, že ve snech nebude pouze pozorovatelem, ale i účastníkem, Knihu s podobným námětem jsem ještě nečetla, takže jsem na tuto byla docela zvědavá, ale zároveň jsem se bála, jelikož jsem od autorky četla již knihu Prokleté město, a to mě moc neoslnilo. Šla jsem do knihy s tím, že od ní neočekávám zázraky, a hned na začátku jsem byla překvapená. Celá kniha je psána er-formou a ještě k tomu deníkovým stylem, nejdřív jsem si říkala, jestli si na to zvyknu, ale po pár stránkách jsem se tomu už nevěnovala, a nakonec jsem si zvykla. Nakonec jsem byla docela překvapená. Kniha byla čtivá, postavy více méně sympatické a stránky ubíhaly rychle, takže jsem knihu měla přečtenou za jedno odpoledne, což je opravdu skvělé. Teď se s velkým očekáváním pustím do druhé dílu, doufám, že nebudu zklamaná.

Anotace: Sedmnáctiletou Janie už nebaví, že se stále propadá ostatním lidem do snů, zejména pokud ten, komu se zdají, někam padá, ocitá se na veřejnosti nahý nebo sní o svých erotických tužbách. Janie se nemůže nikomu svěřit - neuvěřili by jí a mysleli by si, že je blázen. A tak žije se svou schopností jako s nechtěným prokletím, které neumí ovládat. Pak se jednou propadne do noční můry, z níž jí ztuhne krev v žilách. Poprvé není v něčí zvrácené duši jen pozorovatelem, ale i účastníkem.
Originální název: Wake
Autorka: Lissa McMann
Série: Lovkyně snů