Hunger Games: Síla vzdoru | Recenze

ledna 23, 2016

Závěrečný díl Hunger Games se odehrává pár měsíců po události ve Čtvrtohrách. To, co se v aréně stalo otřáslo všemi kraji a dokonce i samotným Kapitolem, když Katniss vystřelila šíp směrem na silové pole arény. Konec druhého dílu skončil tragickým bombardováním dvanáctého kraje. Nyní, již žádný dvanáctý kraj neexistuje. Ptáte se, kam byla tedy Katniss ukryta, po té, co ji z arény vyzvedlo vznášedlo? Do třináctého kraje. Ano, do toho třináctého kraje, který všichni považovali za mrtvý. Obyvatelé třináctého kraje se ale ukryli do podzemí, kde schraňoval různé věci, které by jim v budoucnu mohly pomoct vyhrát válku. A nyní ta válka přišla a Katniss musí být jejím reprodrozdem. Jenže to není tak jednoduché. Dva ročníky Her nenechají jen jizvy na těle, ale také i na duši - hry ji naprosto zničily. Ale pomyšlení na to, že se jim nepodařilo zachránit Peetu, a toho tedy zajal Kapitol a právě ho někde mučí, ji ničí mnohem víc. Peeta ale není jediný, kterého zajali. Finnickovi se z arény nepodařilo zachránit ani Johannu nebo Enobarii, a k tomu Kapitol zajal i jeho jedinou lásku, Annie. Začíná revoluce a Katniss musí být v jejím čele, musí dovést rebely k vítězství, protože pokud se tak nestane, ve světě, kde v čele bude stát prezident Snow nikdy nebude bezpečno.

"Některé cesty člověk musí projít sám."

Již po třetí se setkáváme s hrdiny, jež jsme měli možnost už blíže poznat - Katniss, Hurikánem, Prim a mnoha dalšími. Ptáte se, kde je Peeta? Peeta byl zajat Kapitolem a je rozhodně mučen, aby z něj získali nějaké informace o povstání. Když se podíváme blíže na charaktery a chování hlavních hrdinů, tak je tu obrovský rozdíl mezi předchozími díly. Chytrá a kurážná Katniss už není tak odvážná jako bývala. Hry ji ovlivnili a navždy změnili pohled na svět. Katniss mi v posledním díle přišla v mnohých směrech jako chudinka, která není při smyslech. Její chování ale naprosto odpovídalo tomu, jak by se člověk choval, kdyby přežil dvoje Hry. Katniss jsem s v přechozích dílech velmi oblíbila, ale v tomto díle snad ještě víc. Někdo se s mým názorem slučovat nemusí, ale mě to nevadí. Mě se pomatená Katniss líbila, autorka poukázala na to, že Katniss není jen smyšlená, ale že je opravdu skutečná. Za to Hurikán si to u mne v tomto díle hodně pokazil, kdo četl chápe. A Peeta? Peeta byl v předchozích dílech miláček, hodný chlapec, ale i on umí být maličko zákeřný. I šíleného Peetu jsem si oblíbila. Je to podobný případ jako u Katniss, autorka to prostě se slovy umí. A málem bych zapomněla na velmi důležitou postavu, novou postavu, tohoto dílu, prezidentku Coinovou. Coinová je prezidentkou třináctého kraje a je to pěkná potvora. Nedejte na první pohled. Může se zdát na první pohled jako záchranný bod, ale ona se ještě vybarví.

"Jestli shoříme my, vy shoříte s námi!"

Po přečtení druhého dílu jsem se na závěrečný díl tolik těšila. Pro mnohé je ale tento díl nejslabším, a kdyby jste se mě zeptali dva roky zpátky, odpověděla bych vám, že souhlasím. Ale nyní se budu asi odlišovat, protože nyní si o závěrečném díle myslím jen to nejlepší. Je to také můj nejoblíbenější díl. Nechápu, proč tento díl tolik lidí zavrhává - může za to Katnissino chování, Hurikán, nebo revoluce? Dle mého názoru závěrečný díl byl napsán nejlépe jak to bylo možné a mě se líbil, a to opravu hodně. Příběh odsýpal a většina postav - kromě Hurikána a prezidentky Coinové - mi byla sympatická, takže já dávám knize nakonec jednoznačně pět hvězdiček.

Úplně jsem zapomněla na pár slov o filmu! Spíše o filmech. Závěrečný díl byl rozdělen na dvě části, stejně jako třeba Rozbřesk nebo Relikvie smrti. Na obou filmech jsem byla v kině a první část si nesmírně užila! Na druhou část jsem netrpělivě čekala rok a nebyla špatná, ale pár chyb by se tam našlo. Kdybych zhodnotila filmy, tak první část je jednoznačně lepší ve všech směrech, za to naopak ta druhá za první maličko pokulhává, ale stále je lepší než druhý díl. Takže sečteno podtrženo, závěrečný díl ve filmovém zpracování rozhodně stojí za to!

Anotace: Jmenuji se Katniss Everdeenová. Proč nejsem mrtvá? Měla bych být. Katniss Everdeenová, dívka v plamenech, přežila, ale její domov byl zničen. Hurikán unikl. Katnissina rodina je v bezpečí. Peetu zajal Kapitol. Třináctý kraj skutečně existuje. Vypuklo povstání. Katniss záměrně zachránili z arény krutých a krvavých čtvrtoher a bez jejího vědomí ji už před dlouhou dobou zapojili do revoluce. Třináctý kraj vystupuje ze stínů a plánuje svrhnout Kapitol. Zdá se, že všichni o pečlivě připraveném plánu vědí - s výjimkou Katniss. Úspěch povstání závisí na její ochotě stát se pěšákem, přijmout odpovědnost za nespočetné životy a změnit budoucnost Panemu. Kvůli tomu musí odsunout stranou svoji zlost i nedůvěru. Musí se stát symbolem revoluce - reprodrozdem - bez ohledu na to, že cena může být hodně vysoká.

Originální název: The Hunger Games: Mockingjay
Autorka: Suzanne Collins
Série: Hunger Games