Klan | Adrienne Young



Klan | Adrienne Young



 Originální název: Sky in the Deep
Autorka: Adrienne Young
Série: -
Díl: -
Počet stran: 320
Vazba: Hardback 
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2019
Hodnocení na Databázi knih: 70% 
Hodnocení na Goodreads: 4,05
Hodnocení na ČBDB: 60%


Dva klany, dva bohové, jež se k smrti nenávidí. Klan Asků sídlí u fjordu, kde se jeho členové modlí a vykonávají oběti ve jménu boha Sigr. Kdež to naopak klan Rikiů uctívá bohyni Thóru. Na počest svých bohů, jednou za pět let jdou klany do bitvy, kde se snaží zabít co nejvíce nepřátel druhého klanu. 
Do této doby se narodila Eelyn, dcera vůdce jedné z Aských vesnic. V pouhých jedenácti letech přišla Eelyn o matku a bratra. Od oné události žije podle pravidla svého klanu „čest je více než život“ a dělá vše proto, aby si zasloužila dostat se po smrti do Sólbjorg, místa posledního odpočinku klanu Asků. Jenže o pět let později v boji narazí na svého bratra. Bratra, kterého viděla v jámě zemřít na následky jeho zranění. Bratra, který nyní stojí na straně nepřítele, na straně Rikiů. 
Jak je tohle možné, se snaží Eelyn vypátrat na vlastní pěst, ale je zajata jedním členem klanu Rikiů, a jedno je jasné. Dobré úmysly s ní rozhodně nemají. Vyjde z toho Eelyn živá, toť otázka.

Eelyn je oddanou bojovnicí svého klanu a věrnou přítelkyní Mýry, se kterou od smrti svého bratra Iriho bojuje bok po boku. Obě dívky spojuje jejich podobný osud, i Mýra totiž přišla o své blízké v bitvách proti Rikiům. 
Skrze anotaci je nám Eelyn popisována jako krvežíznivá a loajální válečnice, která se dokonce může rovnat Wonder Woman. A k mojí smůle, jsem tuto stranu hlavní hrdinky nikde neviděla. 
Hned na začátku knihy, Eelyn zmiňuje, že před svými druhy plakala jen párkrát. Slzy jsou pro ni známkou slabosti, a v jejím případě, přímo potupa. Jenže neujdete ani pět stran, abyste nenarazili na Eelyn, která má na krajíčku či pláče plným proudem. Ano, možná jsem necitelná, a pár zmínek o pláči by se dalo i odpustit, jenže ona brečela pořád! Jasně, její bratr je naživu, bojuje za druhý klan a byla zajata jedním z nich, není na škodu ukázat zranitelnost a nějaké city, ale tady už to bylo vážně frustrující. O to horší pro mne bylo s ní soucítit, když se cítila zrazeně vůči rozhodnutí jejího bratra nebo v akčních scénách.

Kéž by to bylo všechno, jenže není. Autorka do knihy zakomponovala romantickou linku, která je předvídatelná a naprosto nelogická. Nechci vám prozrazovat s kým, ale pokud jste obeznámeni s pojmem stockholmský syndrom, víte, co mám na mysli. Nikdy nepochopím, jak tito dva mohli skočit spolu.

Ačkoli Eelyn není jedinou postavou příběhu, svým dětinským chováním na sebe strhává nejvíce pozornosti. Čímž pádem ano, setkáváme se i s dalšími postavami, jak z klanu Rikiů, tak z klanu Asků, ale žádná z těchto postav nevystupuje na světlo jako Fiske.
Fiske je oním členem druhého klanu, který ji zajme a odvede. Již od první strany je skrze Eelyn čtenáři podáván jako ta špatná postava, která ji ukradla bratra. V průběhu knihy, je tato postava jediná, která si prochází nějakým vývojem. Je znát, že se mění jeho pohled na svět a na situaci, zvláště s přicházející hrozbou „třetího klanu“, který nezná slitování.

Hvězdné nebe v mrazivé jezerní hlubině. 
Stáli jsme na hvězdách a měsíci. Jako by se svět otočil vzhůru nohama.

Za mě, ani jedna z postav, ať hlavních, či vedlejších, nestála za nic. Eelyn mi lezla od první chvíle krkem, jejího bratra Iriho jsem nechápala, a už vůbec má hlava nepobírala její zajetí. Když je to zkušená válečnice, která zabila nejméně sedm lidí, jak se mohla vydat sama za Irim a vůbec, nechat se zajmout? Na tuto otázku ani po dočtení knihy neznám odpověď.


Pokud jste si přečetli anotaci, jistě jste si všimli, že se jedná – pravděpodobně - o historicky první young adult román s vikingskou tématikou. Je pravda, že tato kniha má nějaký náznak vikingské atmosféry – hory, fjord, válečníky oddané starým bohům, bitvy, léčitelství a slova ve slovinštině – ale děj stojí na místě. Vikingská tématika je tu zde vržena do pozadí, a do popředí se dostávají postavy, které nemají hlavu ani patu.
Pokud jste si četli anotaci, možná jste i narazili na informaci, že tato kniha je debutovou knihu mladé autorky, jejíž čtenáři jsou z této knihy nadšení, což ukazuje i vysoké hodnocení na Goodreads a nominace na debutovou knihu minulého roku.

Pro mě byla tato kniha první knihou letošního roku a rovnou jednou z nejhorších. Postavy mě nezaujaly, jejich chování a rozhodování vůbec nesedělo s tím, co pro ně autorka v prvních stranách zamýšlela. Vedlejší postavy jsou nevýrazné a ztrácí se v Eelyně stínu, která si celou knihu zabírá pro sebe. Příběh, ačkoli se četl svižně, byl totálně předvídatelný a plytký. Romantickou linku v životě nepochopím jako fakt, že se Iri obrátil proti svému klanu a byl schopný je s klidnou hlavou zabíjet.
Vikingská atmosféra by byla fenomenální, kdyby autorka využila potenciál svého nápadu a rozvrhla knihu do dvou dílů. Spousta knih dostává tolik dílů až je to někdy ubíjející, a u této je potenciál totálně zabitý rozhodnutím nahustit vše do jedné knihy.
A konec? Toto není spoiler, pokud jste alespoň jednou narazili na anotaci, která se zmiňuje o záhadném „třetím klanu“, který je nemilosrdný a krvežíznivý. Pokud už celý ten začátek nezabil knihu, konec tomu dodal tu smrtelnou ránu. 

Za sebe tuto knihu nedoporučuji nikomu, raději vám radím, vyhněte se jí obloukem, ať nezažijete takové zklamaní, jako jsem zažila já. Rozhodla jsem se ji ohodnotit dvěma hvězdičkami zejména ze dvou důvodů – krásná obálka a čtivý styl. Ano, autorka umí psát a má skvělou představivost, jen by to chtělo dostát tomu, co se píše v anotaci. Bohužel je tomu tak, za mě obrovské zklamání.


Za poskytnutí e-knihy na recenzi děkuji Humbooku!

Zdarma ukázka knihy je dostupná zde

Knihu si můžete pořídit zde.

nessa_lovesbooks

Nessa, šestadvacetiletá recenzentka, knihomolka, milovnice seriálů a angličtiny. Jsem normální (praštěná) lidská bytost, která tráví neuvěřitelné množství času čtením, blogováním, kreslením či malováním. Co mě baví? Jednoznačně čtení, dále jakákoliv kreativní činnost, moji přátelé, nakupování knih, hudba, seriály nebo filmy - jsem takový seriálový a filmový maniak.

10 komentářů:

  1. Já jsem na tuhle knížku byla hodně zvědavá, protože jsem v ní viděla naději - naději, že se bude od ostatních YA nějak odlišovat a vikingové a severská atmosféra nejsou jen nálepkou, která má Klan učinit atraktivní.
    Bohužel tahle recenze není první, která dala mým očekáváním na frak. Tak snad někdy příště :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já jsem na ni byla zvědavá, ale bohužel, tohle jsem tedy nečekala. Vážně nejsem jediná? To je zázrak, protože na Goodreads fakt válí a co jsem zatím viděla recenze, tak se hodnocení pohybuje fakt vysoko. :D

      Vymazat
    2. Nejsi, nejsi - až příště na nějakou recenzi narazím, klidně dám vědět :D

      Vymazat
  2. Klan je samostatná kniha? Asi jsem zaspala, ale já si myslela, že se jedná o první díl :D Dlouho jsem se rozhodovala, jestli dám knize šanci. Pravděpodobně ano, kvůli Vikingům. Ale pokud jsou tak blbě popsaní, jak píšeš...no, uvidíme :D
    Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, Klan je samostatná kniha. :D Počkej si, až ji koupí do knihovny, nebo ti ji někdo půjčí. Za mě, za ty prachy, skoro 400,-, fakt nestojí. :D

      Vymazat
  3. Mluvíš mi z duše, Klan mě vážně nenadchl :D A hlavně jsem ( bez čtení anotace) uhodla do puntíku všechno, co se stalo. Chjo.
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, ach jo. Fakt ta kniha měla potenciál, ale tohle, to byl přešlap vedle. :/

      Vymazat
  4. Já knihu vyhrála v soutěži .Tak doufám, že mě bude bavit víc...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to ti gratuluji! :D Doufám, že se ti bude líbit. :)

      Vymazat