Faja | Petra Stehlíková



Faja | Petra Stehlíková 



Autorka: Petra Stehlíková 
Série: Naslouchač 
Díl: 2. 
Počet stran: 440
Vazba: Hardback 
Nakladatelství: Host 
Rok vydání: 2017 
Hodnocení na Databázi knih: 96% 
Hodnocení na Goodreads: 4.62
Hodnocení na ČBDB: 96%






Putování Ilan, třináctileté dívky, která musí předstírat, že je chlapec, pokračuje. Společně s družinou bojovníků - pětadvacítkou - jejichž úkolem je chránit sklenařská města, překročí skáru a dostává se do nového světa. Do nížin. 
Nížiny jsou pro sklenaře tabu, jelikož je to domov lidí, kteří sklenaře před lety zotročili. Vzduch tu mají jiný, a díky vzdálenosti od skáry, zde funguje vše, co je napájenou elektřinou - vrtulníky, světlo.
Je to nevídané a neslýchané, aby sklenař, zvláště zahalený ve voalu a mantinee, se mohl procházet po ulicích Olymposu! Ano bohužel, vše nemůže být stejné. Křehké přátelství mezi ní a kapitánem, prochází obrovskou zkouškou.
Kéž by to bylo vše, ale nedlouho na to, se v některých částech města objevuje tajemná věta, která kdysi byla používána svobodnými sklenaři, ale dnes na ni většina skoro zapomněla. "Jeho jméno vládne". Co má společného Faja s tímto nápisem? A proč jsou z něho všichni tak znepokojeni? Co se vlastně nachází v budově LaPod? A co s ní má co do činění kapitán?

„Tajemství jsou tu proto, že jsou tajemná a nemají se vyzrazovat. Každé tajemství potřebuje ten správný čas k tomu, aby bylo odkryto. A některá tajemství nejsou odhalena nikdy.''

Tajemství, všude samá tajemství. Příjezd Ilan do světa za skárou udělal obrovský povyk. Mnoho, spíše všichni, ji považují za přítěž. Zvláště když je znetvořená.
Příběh Ilan, sklenařů a sklenitu, již známe, ale nyní se ukazuje druhá strana. 
Lidé zotročili sklenaře, aby si přivlastnili látku, která vzniká při opracování sklenitu - lutomil. Tato látka sklenařům dokázala prodloužit život, ale nyní si ji silou přivlastnili lidé z nížin. A vidět na vlastní oči, jak s touto cennou látkou zacházejí, je k nezaplacení.

Už z předchozího dílu jsem si neskutečně oblíbila Ilan, která je na svůj věk neskutečně rozumná. Zároveň ale je to dítě, občas utržené ze řetězu, jakým by ve svých třinácti letech měla být.
Už jsem se jednou autorce klanila za skvělé zkombinování charakteru hlavní hrdinky, a udělám to ještě jednou! Ilanina zvědavost je nakažlivá, jak ona, tak i já byla napnutá jak struna, co je to ten LaPod a proč Vargas ztuhl, když se o něm zmínila, ještě v Duvalském pohoří.
Mezi ní a pětadvacítkou to již není takové, jaké bylo. Je to vážnější. Spousta z nich je na pozoru, aby náhodou něco nevyzradili. Nesmíme zapomínat, že s každým dnem, který Ilan tráví s družinou, se zvyšuje riziko, že odhalí její pravou identitu. Že je děvče, a že je výjimečnější než si kdokoli z nich dokáže představit. 
Jenže by to nebyla ona, aby se do něčeho nepustila na vlastní pěst. A její pozornost uhrane tajemný nápis, který zdobí každou druhou budovu ve městě.

"Přátelství nevzniká přes noc. Jsou to léta společných zážitků, smíchu i slz, lží i pravd. Trvá dlouho, než si lidé mezi sebou přátelství vytvoří. Je ale důležité, aby chtěli. Přítel je člověk, který tě nikdy neodsoudí, pokud se budeš snažit své chyby napravit."

Druhý díl skvělé, přímo epické série od Petry Stehlíkové, opět nabízí pořádnou jízdu. Asi všichni víte, co se říká o druhých dílech v sériích. Že jsou vycpávkové, či přechodné, existují je k jednomu účelu, aby nás dostali k epickému finále. Tady tomu tak není ani zdaleka.

Opět se setkáváme s autorčinými pojmy, novými slovy, které pro tuto sérii dala dohromady z rumunštiny. A jelikož já jsem do knihy šla okamžitě po přečtení prvního dílu - nedokázala jsem to vydržet - tak mi nedělalo problém se ve slovech vyznat. Ale věřím, že někteří, co jdou do pokračování po delším odstupu, budou mít zpočátku menší problémy.

Pět z mnoha zaslechne, 
pět z mnoha uvidí, 
pět z mnoha pozvedne, 
pět se v jedno spojí. 
Nastrea de venin.

Jestli nám v prvním díle autorka nepředvedla, že to se slovy umí, tak tedy v tomto druhém díle vás přesvědčí a přímo uhrane. Neskutečně čtivě napsané, do detailu propracované, a hlavně reálné. Opravdu, při čtení Fajy, jsem si dokázala živě představit svět, který Petra vybudovala. A přiznávám, nerada jsem ho opouštěla.
Když jsem dorazila ke konci knihy, nemohla jsem uvěřit, že je konec. Přece to nemohla ukončit takhle? Takhle otevřeně. 
Poslední odstavce druhého dílu Naslouchače, nás nechávají rozedranými a napnutými, a hlavně, v očekávání po třetí knize, které doufám, že se dočkáme hned zkraje příštího roku, protože jinak! Já potřebuji vědět, co bude dál!

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Host a Humbook

Zdarma ukázka knihy je dostupná zde

Knihu si můžete pořídit zde.

nessa_lovesbooks

Nessa, šestadvacetiletá recenzentka, knihomolka, milovnice seriálů a angličtiny. Jsem normální (praštěná) lidská bytost, která tráví neuvěřitelné množství času čtením, blogováním, kreslením či malováním. Co mě baví? Jednoznačně čtení, dále jakákoliv kreativní činnost, moji přátelé, nakupování knih, hudba, seriály nebo filmy - jsem takový seriálový a filmový maniak.

4 komentáře:

  1. Tahle série mě celkem zaujala, ale nejsem si jistá zda se do ní pustím, každopádně pokud nebudu mít co číst, vím po čem sáhnout. :)
    Pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě do série jdi! Opravdu stojí za ty prachy a čas :D Ani já jsem prvně nevěřila, že to je tak dobré, jak píše každý, ale opravdu bomba! Zbožňuji to a potřebuji pokračování. :D

      Vymazat
  2. Super recenze, ještě jsem ale nečetla ani první díl, přestože se na to hrozně dluho chystám xD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pusť se do Naslouchače co nejdřív! Opravdu, nebudeš toho litovat. :D

      Vymazat