Warcross | Marie Lu



Warcross | Marie Lu 



Originální název: Warcross
Autorka: Marie Lu 
Série: Warcross
Díl: 1.
Počet stran: 320 
Vazba: Hardback 
Nakladatelství: CooBoo 
Rok vydání: 2018 
Hodnocení na Databázi knih: 87% 
Hodnocení na Goodreads: 4.20 
Hodnocení na ČBDB: 86%




Emika Chen je v koncích. Nutně potřebuje peníze na zaplacení nájmu jinak ji za tři dny vyhodí. O to více propadá zoufalství, když ji někdo přímo před nosem vyfoukne odměnu za dopadení zločince. Tato nepovedená akce a zoufalství, ji přimějí zariskovat, když během šampionátu ve Warcrossu uvidí příležitost, která by ji mohla zajistit pěknou částku.
Nejen k jejímu překvapení, ale také celého světa, je díky svému hacknutí Emika přenesena do hry, kde ji nyní vidí všichni.
Namísto vězení a hanby, Emika dostává nabídku od samotného tvůrce Warcrossu, která se neodmítá - pracovat pro něj v Tokiu, s cílem odhalit a zabránit spiknutí, které je zakořeněné hluboko ve hře. Podaří se jí to?

"Každé dveře mají klíč.
Každý problém má řešení."

Vzpomínáte se na ten humbuk kolem vydání této knihy, ty nadšené ohlasy, pozitivní recenze? I já jsem na ně z části dala, ale nyní půjdu spíše proti proudu.
Warcrossu jsem se vyhýbala doslova obloukem, i přes to, že s autorkou Marie Lu nemám žádný problém - četla jsem Legendu a to bylo skvělý odshora až dolu - ale problém byl v té obrovské propagaci, která knihu přirovnávala k Ready Player One.

Svět Warcrossu totiž jede na podobné notě - máme zde virtuální realitu, do které se člověk dostane za pomoci brýlí. Tam, kde RPO má nějaký účel - hledání easter eggu a zabránění sixerům ovládnout OASIS - Warcross zprvu žádný nemá. Na první pohled se jedná o hru, ve které trávíte většinu času, ale nemáte žádný cíl. Žádnou motivaci pro zlepšení, ale počkat, vždyť on je tu onen šampionát, jehož úkolem je co vlastně? Nemám nejmenší ponětí.

Jako čtenáři jsme hned vhozeni do příběhu, který se ze začátku může zdát jako, že nemá hlavu ani patu, ale opak je pravdou. Autorka to má opravdu promyšlené, ale já jsem v tom plavala. Důvodem byla nepřehlednost a opravdu mi nesedla Emika, a co si budeme povídat, i Hideo mi přišel divný.
O to horší pro mne bylo pochopit tu za vlasy přitaženou a naprosto předvídatelnou romantickou linku mezi nimi, kterou autorka do knihy zakomponovala. 
Nepřehlednost, chaotičnost, a vůbec smysl pro orientaci jsem v této knize hledala vážně těžce. Od první strany jsem byla vhozena do budoucnosti, kde jsou létající skateboardy a virtuální realita na denním pořádku. Ale všechno o další úroveň komplikuje vyspělá moderní technologie, kdy brýle jsou nahrazeny kontaktními čočkami. V tu chvíli už jsem opravdu byla v koncích, nedokázala jsem od sebe odlišit realitu a virtuální svět.


Autorka si s Warcrossem rozhodně vyhrála, myslela nejen na hlavní postavy, ale také na vedlejší, kterým bych přála pro pokračování více prostoru, ale také myslela na aktuální problém - hackerství a temný web (v případě Warcrossu, je to temný Warcross, území hackerů a zločinců uvnitř hry). A tím mě opravdu dostala a mile překvapila, protože tohle téma není tolik v young adult knihách zažité.

Bohužel se ale kniha nedokázala vyhnout tomu nejdůležitějšímu bodu, a tím je předvídatelnost.
Už z prvních pár kapitol mi bylo okamžitě jasné, že mohu očekávat romantickou linku, a za sebe mohu říci, že jejím příznivcem nebudu. Hideo mi přišel chladný, odtažitý a arogantní, a i přes to, že jsem s Emikou měla ze začátku neshody, ke konci jsem si k ní začala tvořit nějaké sympatie, tak doufám, že si to druhým dílem u mne vylepší.
Co mne ale u konce zaskočilo - a dosud netuším, zda v dobrém či špatném - jsou dva zvraty, které kompletně mění pohled na celý příběh. Ten první mě napadl, kdežto ten druhý, ten jsem neočekávala.

"Jaký smysl má svoboda, 
pokud musí člověk žít v mizerné realitě?"

Celkově vzato, jsem knihu pěkně sepsla, ale musím uznat, že mě dokázala zaskočit a vtáhnout do děje - hlavně na konci - kde jsem jen otáčela strany, abych věděla, jak se to vyvrbí. A povím vám, vzalo mi to vítr z plachet.
Hodnocení čtyři hvězdičky se může zdát vysoké, ale pro mne kniha byla takový hezký nadprůměr - nespíš 3,5 kdybych tak hodnotila.
Knihu bych doporučila raději mladším čtenářům - jak holkám, tak klukům - kteří jsou zapálenými fanoušky do různých počítačových her a virtuálních světů. Jen od knihy nemějte zkreslenou představu propagací, jako jsem měla já. Není to druhé RPO, ale má to své kvality, které každý musí najít sám.

Mockrát děkuji za podporu a vstřícnost internetovému knihkupectví MegaKnihy.cz, kterému zároveň vděčím za knihu Warcross. 

Určitě doporučuji omrknout jejich nabídku cizojazyčných titulů! 

Knihu si můžete pořídit zde.

nessa_lovesbooks

Nessa, šestadvacetiletá recenzentka, knihomolka, milovnice seriálů a angličtiny. Jsem normální (praštěná) lidská bytost, která tráví neuvěřitelné množství času čtením, blogováním, kreslením či malováním. Co mě baví? Jednoznačně čtení, dále jakákoliv kreativní činnost, moji přátelé, nakupování knih, hudba, seriály nebo filmy - jsem takový seriálový a filmový maniak.

4 komentáře:

  1. taky bych to chtela zkusit :-) snad se zadari

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě zkus! Třeba se ti to bude líbit více než RPO. :D

      Vymazat
  2. Agh.... když se ti něco moc nelíbí, tak to u mě otevře tu potřebu nutně si to přečíst xD a tady po téhle knize fakt asi brzo sáhnu xD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně?! :D Tak to abych ti knížku půjčila, nemyslíš? :D

      Vymazat