Vampýrská akademie | Filmová recenze

Před dvěma roky, Rose Hathawayová utekla ze střežené Vampýrské akademie, se svoji nejlepší kamarádkou Lissou. Jenže po dvou letech jsou vypátrány strážcem Dimitrijem Belikovem, a dopraveni zpět do školy. Pro začátek pár pojmů. Dhampýr je napůl člověk a napůl vampýr. Dhampýři se po maturitě stávají strážci Morojů, což jsou klidní a smrtelní vampýři, kteří žijí v našem světě. Posláním dhampýrů je chránit Moroje před krvežíznivými vampýry - Strigoji. To jsou naopak nesmrtelní vampýři, kteří zabíjejí Moroje pro jejich královskou krev. Jediná zbraň, která Strigoje dokáže zabít, je stříbrný kolík. Rose se tedy s Lissou vrací zpět na Akademii, kde jejich návrat způsobí pěkný rozruch. Jednoduše, holky to rozhodně nemají lehké. Rose se vrací zpět na hodiny bojového výcviku, kdežto Lissa se pokouší zařadit do nějaké skupiny. Ne skupiny lidí, jako třeba šprtů, nebo bláznů, ale skupiny lidí, kteří ovládají živly - oheň, vodu, vzduch, nebo zemi. Dva roky, a Lissa stále neví, kam se zařadí, a brzo ji na ramena padají další problémy. A stejně tak Rose. Kdo Lissu straší těmi nastraženými mrtvými zvířaty, a proč proboha zrovna teď musí Rose čelit svým citů k Dimitrijovi?

"Pro nás divné, není dostatečně výstižné."

Hlavními hrdinkami jsou Rose a Lissa. Rose je dcerou slavné dhampýrky, kterou ale vlastně v životě nepoznala. Jejími rodiči byla akademie, kde žila od čtyř let. Lissa je naopak od Rose, morojka, to zní činí někoho více. A to také je. Před dvěma roky seděli Rose a Lissa v autě společně s Lissinými rodiči a bratrem Andrem, když do nich narazil opilý řidič. Přežila jen Lissa a Rose. Právě ona nehoda byla jedním z důvodů jejich útěku. Lissa je velmi významná osobnost. Je totiž potenciální následnicí trůnu, takže není divu, proč její útěk z akademie vyvolal takový rozruch. Lissa je velmi silná osobnost, prožila si toho tolik - smrt svých rodičů, útěk - a stále stojí na nohou. I když stále neví, do jaké skupiny morojů ovládají nějaké živly se zařadí, neztrácí hlavu, protože má Rose. Rose je ta nejlepší hlavní hrdinka jakou si čtenář nebo divák, může přát. Rose je odvážná, tvrdohlavá, sebejistá a nalezneme u ní spoustu další skvělých vlastností, které ji vystihují. Hlavní je určitě neskutečné přátelství mezi ní a Lissou, a jejich významné pouto. Rose ví, co si Lissa myslí, vidí, ale Liss ne. Je to jednosměrné pouto, ale často jim zachránilo krky. Další postavou, která rozhodně stojí za zmínku je Dimitrij. Dimitrij je prý bůh, a já souhlasím. Dimitrij je opravdu skvělý hrdina, nepřístupný, drsný a občas i drzý. Jenže s výběrem herce na jeho postavu moc spokojená tedy nejsem. Podle mě je na Rose trošku starý když vezmeme v potaz, že v knize mu je čtyřiadvacet, ale s Lissou nebo Rose nemám problém. Hlavně tedy s Rose! Podle mě herečka, která ji ztvárnila, je naprosto úžasná a tato role byla napsána přímo pro ni. Pokaždé, když se mi teď někde ukáže její jméno, tak si na ni vzpomenu právě v tomto filmu.

Film Vampýrská akademie vznikl na motivy knižní předlohy autorky Richelle Mead, a právě tento díl je filmováním zpracováním prvního dílu šestidílné série. K mé smůle jsem se bohužel ještě nedopracovala k tomu, abych měla všechny díly za sebou. Přečetla jsem zatím jen čtyři knihy, a nedávno si dala re-reading prvního dílu, takže nic mi neříkat, já se ke knihám po maturitě dostanu. To málo, co jsem zatím přečetla je naprosto fenomenální! Autorka musí mít úžasnou fantazii, protože vymyslet toto a ještě spoustu dalších knih, které můžeme nalézt na jejím kontě je neuvěřitelné. Já ji jednoduše obdivuji.

"Krev nás sjednocuje. Krev je naše výživa. Krev je rodina. Krev je bolest a krev je smrt."

Ale teď se pojďme podívat na filmové zpracování. Podle mě se celkem drží své knižní předlohy. Ano, určitě by jsme tam dokázali nalézt spoustu nesrovnalostí a chybějících scén, ale pro ty, co knihu číst nebudou jim nebudu plést hlavu. S hereckým výběrem nemám problém, tedy jen v případě Dimitrije bych udělala výjimku, ale jinak, já si nemám na co stěžovat, mě se film líbil, velmi jsem si ho užila a často si dávám jeho re-watching.

S mým názorem se ale spousta lidí určitě nesloučí, a víte vy co? Mě to nevadí, každý jsme jiný, každý máme právo na svůj názor, a toto je ten můj. Hrozně mě mrzí, že se nechystá žádné pokračování. Ještě ten rok, co byl film v kině, se dělala nějaká sbírka a petice na další díly, ale jak tak koukám, nevyšlo to. Takže se mi hlavní hrdinové rozutekli každý do jiného filmu, či seriálu. Je to škoda, ale nevadí. Zoey, představitelku Rose, jsem nalezla třeba ve filmu Nádherné bytosti, a nebo se na ni těším v chystaném filmu Lauren Oliver - Chvíle před koncem, další knižní předloha se dočká filmu! A Dominica, který ztvárnil Christiana Ozeru, teď vídám v seriálu Shadowhunters. Tolik knih se dočkává filmových či seriálových podob! Začínám se v tom ztrácet.

Co na závěr dodat. Film se mi opravdu líbil, ale musím uznat, že knižní předloha v tomto případě rozhodně vítězí na celé čáře. Filmařům se sice povedlo vystihnout příběh, ale dalo by se tam toho vytěžit ještě víc. Takže jsem se rozhodla být hodná, a filmu dát čtyři hvězdičky. Katastrofa to nebyla, mě se film líbil, ale jak říkám, sto lidí sto chutí, ne každému se film může zavděčit.

Originální název: Vampire Academy
Režie: Mark Waters
Žánr: Horror/ Mysteriózní/ Fantasy/ Akční/ Komedie
Délka filmu: 104 minut
Název knižní předlohy (EN): Vampire Academy
Název knižní předlohy (CZ): Vampýrská akademie
Autorka knižní předlohy: Richelle Mead
Hrají: Zoey Deutch, Lucy Fry, Danila Kozlovskij, Gabriel Byrne, Dominic Sherwood, Olga Kurylenko, Sarah Hyland, Cameron Monaghan, Sami Gayle, Claire Foy a další.
Obsah: Rose Hathawayová je dhampýrka, napůl člověk a napůl vampýr. Dhampýři jsou zároveň strážci Morojů, což jsou klidní a smrtelní vampýři, kteří žijí diskrétně v našem světě. Posláním dhampýrů je chránit Moroje před krvežíznivými vampýry - Strigoji. Dhampýrka Rose se svojí kamarádkou, morojskou princeznou Lissou, prožívají různá dobrodružství. Zkoušejí sílu jejich přátelství, trpí a ztrácí milované lidi. Tenhle film vypráví jejich příběh... Morojská princezna Lissa a její nejlepší kamarádka Rose uprchly ve smrtelném strachu z vampýrské akademie, ale po dvou letech byly vypátrány tajemnými strážci a odvlečeny zpět. Znovu se tak ocitají v obrovském nebezpečí, protože na akademii se mohou pohybovat nebezpeční Strigojové. Ti chtějí Lissu zničit, protože jako jediná dcera urozeného morojského rodu je překážkou jejich plánu na ovládnutí světa vampýrů. Naštěstí je tady ale dhampýrka Rose, v jejichž žilách se smísila krev vampýrů a lidí, takže dokáže zlým Strigojům lépe čelit. V tajemném a ponurém světě akademie ale nebude snadné odolat všem nástrahám a zradám: Lissa bude muset opatrněji využívat svých nadpřirozených schopností, aby nepadla do strigojské pasti, a Rose se musí vzdát velké lásky, aby mohla kamarádku ochránit a za žádných okolností ji nezklamat. Jediné, nač se totiž mohou obě spolehnout, je jejich vzájemné pouto, jejich přátelství... (ČSFD)