Sedm smrtí Evelyn Hardcastlové | Stuart Turton



Sedm smrtí Evelyn Hardcastlové | Stuart Turton


Originální název: The Seven Deaths of Evelyn Hardcastle
Autor: Stuart Turton
Série: -
Díl: -
Počet stran: 472 
Vazba: Hardback 
Nakladatelství: Vendeta
Rok vydání: 2019
Hodnocení na Databázi knih: 85% 
Hodnocení na Goodreads: 3.91
Hodnocení na ČBDB: 88%



Náš hlavní hrdina se probouzí v lese, bez vzpomínek, pouze se jménem na rtech: Anna. Následně je svědkem vraždy, jejíž nahlášení ho dovede do majestátního sídla Blackheat, jenž je v současné době obýván desítkou hostů, kteří přijeli na oslavu návratu Evelyn Hardcastle, dcery lorda a lady Hardcastlových.
Jenže zde není něco v pořádku. Oslava návratu se koná na výročí smrti Evelynina bratra, který byl na Blackheat zavražděn. Proč zrovna tento den?
Hlavní hrdina je vyhledán neznámou osobou v převleku lékaře léčícího mor, který mu oznamuje, že z Blackheat nemůže odejít. Existuje pouze jedna cesta ven, a tou je vyřešení vraždy Evelyn Hardcastle, která vůbec nevypadá jako vražda. Má na to osm dní, z čehož každý den zažije v těle jiného hosta, bude pozorovat daný den jeho očima a z jeho perspektivy. Musí si ale pospíšit, není totiž jediný, kdo je na Blackheat uvězněný, a jen ten, kdo jako první doručí správnou odpověď Morovému doktorovi může odejít.
Nato sledujeme trnitou cestu našeho hlavního hrdiny prahnoucího po odpovědích. Jak se na Blackheat dostal, proč si z minulosti pamatuje jen jméno Anna, kdo je on sám? Ale s každou novou stopou se jen otázky hromadí. Podaří se mu vyřešit vraždu Evelyn než se ztratí ve svých hostitelích?


Celý příběh stojí na důmyslně propracované záhadě, která si od vás nárokuje plnou pozornost a trpělivost. Rozhodně se nejedná o snadné čtivo nebo rychlé. Je to matoucí, časově náročné, ale zatraceně brilantně napsané!

Prvních sto stran bylo pro mě náročných, jelikož jsem si musela zvyknout na označení kapitol, hromadu postav, autorovo myšlení, ale s radostí mohu říct, že jsem se do příběhu dostala a neskutečně moc si ho užila!
Nemohla jsem se od knihy odtrhnout a pokaždé když mě někdo vyrušil od čtení, v mysli jsem byla stále s knihou. Pátrala jsem, hádala, vytvářela si teorie, kdopak asi tu Evelyn mohl zabít, a jak. 
Opravdu totiž nic nenasvědčuje tomu, že Evelynina smrt je vražda, jenže je tam tolik dalších faktorů, které vám dojdou jakmile dojdou našemu hlavnímu hrdinovi.

Každá postava je našemu bezejmennému hl.hrdinovi zprvu nesympatická, a nejen jemu, i čtenáři je tak prezentovaná. Jejich chování, události, mu nedávají smysl, ale s každým dnem, s každým novým pohledem, se dopracovává k poskládání té nejkomplikovanější skládačky.
Není snadné se v nich orientovat, ale autorovi se podařilo napsat různorodé charaktery, které pokud budete pečlivě vnímat, poznáte ty rozdíly a budete schopni si je i časově přiřadit na určité místo.
A zároveň, autor využil potenciálu v případě hostitelů, které náš hl. hrdina obývá, a ukazuje na nich, že toto skákání do jiných těl nemá jen výhody. S každým novým hostitelem se podstata našeho hl. hrdiny vytrácí - nedokáže je udržet na uzdě, či podléhá jejich strachům.

Sedm smrtí Evelyn Hardcastle má necelých 500 stránek a pro čtenáře thrillerů nebo detektivek se to může zdát jako moc, ale ta kniha tu obsáhlost podle mě musí mít. Ta obsáhlost dělá tu záhadu ještě napínavější. Dává autorovi prostor si vyhrát i s nejmenšími detaily, vše na sebe napojit tak, aby to na konci dávalo čtenáři ten efekt, že teď vidí "the bigger picture". (myšleno jako nadhled - teď, když čtenář má všechny informace, dokáže si z dílečků seskládat celý obraz)
Nečekejte zde akci za akcí, je zde spíše pomalá posloupnost událostí, které vás dovedou k cíli - v tomto případě k objasnění záhadné vraždy Evelyn.
Tato knížka hned od první stránky zkouší vaši trpělivost, vaše vnímání. Pokud upřednostňujete raději kratší detektivky/thrillery, tak Sedm smrtí Evelyn Hardcastle není knížka pro vás. Bude vás nudit, přijde vám matoucí a šíleně zdlouhavá. Ale pro náročné čtenáře, kterým už ty klasické příběhy nestačí, je tato kniha přesně pro vás!



Já jsem neskutečně ráda, že jsem si ji přečetla, a že spadám do skupiny lidí, kteří si knihu užili. Zároveň ale dokážu pochopit i tu druhou skupinu, která z knihy nadšená nebyla.
Dlouho, dlouho se budu z tohoto čtenářského zážitku vzpamatovávat, ale jedno je jisté, tohle není naposledy, co jsem knihu četla. Rozhodně mám v budoucnu plánu se do příběhu znovu ponořit a prozkoumat ho ještě hlouběji.
Takže pokud to není očividné, tak Sedm smrtí Evelyn Hardcastle naplnilo všechna má očekávání - pohltilo mě to, zajímala jsem se o vývoj postav a konec jsem naprosto neodhadla - takže nevidím jediný důvod, proč knize nedat plný počet. 
Velmi, velmi, Sedm smrtí Evelyn Hardcastle doporučuji, a doufám, že se v překladu dočkám i autorovi další knihy, která nese název The Devil and the Dark Water. (v originále vyjde na podzim)


Za poskytnutí recenzního výtisku vděčím nakladatelství Vendeta a Knihy Dobrovský

Pokud jsem vás na knihu Sedm smrtí Evelyn Hardcastlové nalákala, na eshopu Knihy Dobrovský ji koupíte se slevou.

nessa_lovesbooks

Nessa, šestadvacetiletá recenzentka, knihomolka, milovnice seriálů a angličtiny. Jsem normální (praštěná) lidská bytost, která tráví neuvěřitelné množství času čtením, blogováním, kreslením či malováním. Co mě baví? Jednoznačně čtení, dále jakákoliv kreativní činnost, moji přátelé, nakupování knih, hudba, seriály nebo filmy - jsem takový seriálový a filmový maniak.

8 komentářů:

  1. Nějak mě tahle kniha v edičáku minula, ale po dočtení tvého článku musím říct, že mě titul dost zaujal. Snad se k ní někdy dostanu, moc děkuji za tip. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Sice to není úplně můj šálek čaje, ale vypadá to skvěle! Obálku jsem už rozhodně někde viděla, budu se po tom muset podívat víc. Zbožňuju knihy, co zkouší čtenářovu trpělivost :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to bys tuhle určitě mohla zkusit! Je to trošku dlouhý, ale podle mě to fakt stojí za to! :D

      Vymazat
  3. Fú, a že ja som o tejto knihe ešte nepočula! O_O Páni moji, toto je presne niečo pre mňa, zložité, zdĺhavé a nečakané, áno, musím si ju prečítať...a to čím skôr! :D Ďakujem za tip!♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš vůbec zač! Já doufám, že tě to bude bavit a že se ti to bude líbit jako mě! :D ♥

      Vymazat
  4. To je vážně zajímavá kniha :) Zatím jsem o ní moc neslyšela a nějak se nezajímala o čem vlastně je :) Ale díky za pěknou recenzi, zaujala mě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujuu! Je to skvělá kniha, ale jak píšu, není pro každého. Takže pokud se do ní rozhodneš pustit, doufám, že se ti bude líbit alespoň z poloviny jako mně. :)

      Vymazat