Vazba: Pevná
Nakladatelství: Omega
Rok vydání: 2016
Hodnocení na Databázi knih: 93%
Hodnocení na ČBDB: 93%

Šestnáctiletá Willowdean se může zdát na první pohled jako obyčejná, ale nedejte na vzhled ani na kila navíc. V této dívce totiž něco dřímá, jen to nejdřív sama musí najít.
Willow je středoškolačka, žije pouze se svou mámou a má jedinou kamarádku Ellen. Proč tomu tak je? Wilow je totiž taková jako její tetička Lucy. Trpí nadváhou. Ačkoli vyzkoušela všechno, nic nepomohlo, a tak se přestala snažit. Vždyť ona sebe má ráda a Lucy ji také zbožňuje, tak nač se snažit pro nemožné? Jenže pak Lucy zemře na infarkt, a vše jde jako na horské dráze. Hádky s mamkou jsou častější, k tomu si přestává rozumět s Ellen, a do toho se ukáže, že o ni má zájem Bo, atraktivní kolega z práce. Jak jen z tohohle bludiště ven? A jako znamení, Willow vezme nikdy nepodanou přihlášku do místní soutěže krásy své tety. Protože nastal čas těm dokonalým holčičkám ukázat, že ne všechno se točí okolo krásy a půvabu.

Willow je ve všech ohledech jiná, než všichni ostatní. Ale do očí bijící je fakt, že je tlustá. Jenže se o svoji váhu nikdy nestarala, až do teď, když se Bo konečně vyslovil, že by s ní chtěl začít chodit. Představa, že ten hezký kluk chodí s koulí se Willow nelíbí, a začíná o sobě pochybovat. A co teprve co řekne okolí, vždyť jim budou pro smích.
Willow je svá a naprosto ztřeštěná holka, která jako každá dospívající dívka se hádá se svou mámou. Jenže tady je to trošku komplikovanější. Willowina máma je jedna z těch krásek, která před lety vyhrála soutěž krásy. Od té doby soutěž řídí coby hlavní organizátorka, protože je to její největší potěšení, její životní úspěch. Snaží se zůstat hubená a stále štíhlá, proto se často hádá se svou jedinou dcerou, protože ji trápí, a svým způsobem i štve, že trpí nadváhou. Proto spíše jako svou matku a kamarádku, považovala Willow Lucy, od které se naučila a zamilovala do písniček od Dolly Partonové.

Není to snadné, když máte nadváhu. Jste přehlíženi, nebo právě naopak terčem posměchů a křivých pohledů. Já o tom sama něco vím, prošla jsem si tím samým v dospívání, ze strany spolužáků. Jenže jak takovou situaci vyřešit? Trápením či akcí? Někdy se říká, že nechodit jim na oči je lepší, oni pak zapomenou a přestanou vás trápit, ale není to tak vždycky. Proto je lepší akce, dosti podobná tomu, co chystala Willow - účastnit se té přihlouplé soutěže krásy pouze pro ty krásné a štíhlé holčičky. Ukázat všem, že nezáleží na vzhledu, na váze, či barvě vlasů. Záleží na tom, jaký ten člověk je uvnitř, a to je to nejdůležitější, co tato soutěž opomíjí.

"U plavek existuje něco, co vás přesvědčuje, že si musíte zasloužit je nosit. A to je špatně. Kritérium je ve skutečnosti jednoduché. Máš tělo? Obleč ho do plavek."

Knihu Knedlíček jsem měla v hledáčku už když jsem narazila na anglický originál. Každého hned musela dostat krásná obálka, což se v případě českého vydání tedy moc nepovedlo. Spíše vůbec. A pak příběh odehrávající se v Texasu s dívkou, která trpí nadváhou, ale zúčastní se soutěže krásy? Prosím vás, kdo to kdy viděl? A v tom je kniha právě originální a nepředpovídatelná. Kdokoli, komu se kniha dostane do rukou bude nadšený, protože je plná hlubokých myšlenek, které vás pohltí a také skvělých odkazů k hudební hvězdě, Dolly Partonové. Ještě k tomu přidejte autorčin působivý a příjemný styl psaní a od knihy se nedokážete odtrhnout, to vám slibuji!
Jediným mínusem, z čehož já jsem tedy byla nesmírně zklamaná, je obálka knihy. Ta růžová obluda je nehorázně urážlivá. Prosím vás, co by mi řekl normální člověk, který knihu nezná, kdybych mu ji dala jako dárek? Nebo jestli bych si ji všimla v knihkupectví a mermomocí bych si ji chtěla koupit, tak to bohužel ne. I když kniha nabádá k tomu, abychom nedali na vnější vzhled, musíme také myslet na to, že v jednoduchosti je krása, a hezká obálka upřímně více vydělá.

A takovou novinkou pro vás bude, že se také chystá filmové zpracování a druhý díl! Dokonce nedávno byla zveřejněna obálka originálu, která je opět famózní, a vyjít by měla asi v polovině příštího roku. Ááá, to je tak skvělá zpráva. Víc Willow a Dolly prosím pěkně. Díky!

A co se týká filmového zpracování, tak to se pohybuje ve finální rovině, jelikož jsem nedávno narazila u jedné z hereček, že nahrávání pro její postavu skončilo. Takže pokud se vám líbila kniha a rádi byste viděli, jak se filmovým tvůrcům povedlo atmosféru přenést na plátno, tak vám doporučuji vyhlížet, protože věřím, že se brzy dočkáme nějaké informace o datu či vydání traileru!

Na závěr mi nezbývá nic jiného, než vám knihu doporučit. Je to opravdu působivá kniha, s hlubokými myšlenkami a skvělými charaktery postav. Pokud se ale pustíte do knihy v češtině, nedejte na obálku, protože za ní se skrývá opravdu úžasný příběh, který stojí za to! Mě teď nezbývá nic jiného, než netrpělivě vyhlížet pokračování a chystaný film!

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega.

Zdarma ukázka knihy je dostupná zde