Nikdyuš | Jessica Townsend



Nikdyuš | Jessica Townsend



Originální název: Nevermoor: The Trials of Morrigan Crow
Autorka: Jessica Townsend 
Série: Nikdyuš
Díl: 1.
Počet stran: 480
Vazba: Hardback 
Nakladatelství: Albatros
Rok vydání: 2018
Hodnocení na Databázi knih: 91% 
Hodnocení na Goodreads: 4,40
Hodnocení na ČBDB: 96%





Morrigan Crowová je prokletá. Narodila se na ten nejnešťastnější den v roce. Od té doby, cokoli se stane – změní se počasí, zemře zahradník – může za to Morrigan. Není pro ni tajemstvím, že ve věku jedenácti let má zemřít kvůli tomuto prokletí. Její rodina je s tímto jejím osudem smířená. Její otec za ní žehlí její škody jejich placením a kromě její babičky, která je vícero času ve svém světě, ji doma nikdo nebere na vědomí.
Jenže vše se změní v den předkládání nabídek, kde o Morrigan projeví zájem neznámý zastupitel Podivínské společnosti, Jupiter North z Nikdyuš. Ale ten se pak neukáže při pohovoru, tak vedení usoudí, že si z ní někdo vystřelil, a z nich vlastně taky.
V den svých jedenáctých narozenin ji ale Jupiter navštíví s nabídkou odejít do Nikdyuš a nechat všechno za sebou. A tím hlavně myslí její kletbu a smrt. Morrigan souhlasí a o vlásek uniká smrti do neznáma, kde by snad konečně mohla být sama sebou a kde by mohla najít své místo.
Ale má to háček, aby se mohla stát součástí podivínské společnosti a mohla v Nikdyuš zůstat, musí složit čtyři zkoušky, které mají za cíl ověřit její upřímnost, houževnatost či grif. Výjimečnou schopnost, kterou vlastní. Jenže problém je v tom, že ona žádnou schopností nedisponuje. První tři zkoušky budou záludné, ale nic oproti čtvrté, na kterou se nemůže nijak připravit. Ačkoli je ji několikrát připomínáno, nepoddávej se strachu a panice, Morrigan se bojí. Co když zkoušky nesplní? Domů už nemůže, tam na ni nic nečeká. Tak co může udělat, aby změnila kurz svého života?

Morrigan Crowová není lecjaké obyčejné děvče. Od jejího narození je jiná. Je totiž prokletá. Je osočována za každou špatnost, která se stane. A i přes tyto kruté nářky ostatních občanů městečka Jackelfax, vyrostla z Morrigan sebevědomá, chytrá a trošku sarkastická dívka, jejíž legrácky často nemají u její rodiny pochopení. Na svůj věk, je Morrigan neskutečně vyspělá, sympatická holka, která ví, že se nemá důvěřovat cizincům, ale jak má odolat, když ji Jupiter nabízí to, co vždycky chtěla!

S hlavní hrdinkou se snadno sžijete, jelikož její charakter, ačkoli zprvu se může zdát nijaký, nabírá na obrátky postupem stran. Já jsem se s Morrigan, alias ‚Mog‘ sžila téměř od první strany. Neskutečně mě překvapilo, jak to všechno mohlo fungovat, její pochybnosti, sarkasmus a odvaha pro dobrodružství, kterého v této knize není málo. Mog mě tak překvapila a chytla do svých spárů, až jsem nemohla jinak, než číst dál.

„Utáhni si pás, Morrigan Crowová. 
A ať budeš dělat cokoliv, nezavírej oči.“ 
„A co se stane, když je zavřu?“ 
„Přijdeš o všechnu legraci.“

Určitou roli má v této knize také záhadný Jupiter North, který zastává post Mogina přítele a patrona v nacházejících zkouškách. Okamžitě jsem z jeho charakteru měla dobrý pocit, takový, že tohle je postava, kterou byste nechtěli zklamat, jelikož je to jediný člověk, který ve vás věří. I když mu od prvního momentu možná nedůvěřujete, postupem stran si k němu budujete nějaký vztah, podobě jako hlavní hrdina.
Pro mě byl Jupiter, hned po Morrigan, jednou z těch zajímavých postav, taková, která vás uhrane a láká. Neodhadla jsem jeho motiv, ale vždy mi bylo jasné, že jedná za účelem pomoci, a to on také dělá.
Morrigan a Jupiter nejsou jedinými postavami příběhu. Seznamujeme se dále například s Fernestou, maxi kočkou, která působí v hotelu Ducelion, přechodném domovu Morrigan, jako pokojská, či Hawthorem, jezdcem na drakovi.

Ve svém minulém životě, Morrigan nikdy nezažila takovou péči či zájem o její osobnost. V Nikdyuš našla domov, přátele a možná snad i rodinu, kterou by s těžkým srdcem opouštěla, proto neexistuje možnost, aby zkouškami neprošla.

Jak asi víte kniha Nikdyuš: Zkoušky, jež podstoupila Morrigan Crowová, vyšla pod projektem Knihozem, který přinesl minulý rok dvanáct dětských příběhů a okamžitě zaujal nejen cílovou skupinu, ale také náctileté čtenáře. Já se také hlásím. 
I když se říká, nesuďte knihu podle obálky, obálka Nikdyuš zaujme nejednoho člověka. A pokud se ten daný člověk do knihy pustí, zjistí, že má hodně společného i s příběhem uvnitř. 

Ještě předtím, než jsem se do knihy pustila, měla jsem od ní velmi malá očekávání. Když se totiž mrknete na anotaci, stojí v ní, že kniha je přirovnávána k bestsellerové sérii Harry Potter. A jak víte, já jsem Harryho dosud nedočetla – stále trčím u třetího dílu, pšš – i tak mě toto tvrzení od knihy odradilo, a to docela hodně. Nikdo, ani autor v daném žánru, ani kniha, se přeci nemůže rovnat danému úspěchu. Dokonce, jsem byla tak troufalá, a pod jednou svou fotkou knihu označila za ‚remake‘ Harryho Pottera, a to byla velká chyba. Nyní už vím, že v některých případech se na první dojem dát nemá.

Ano, sice je pravda, že zde nalezneme maličkou podobnost s Harrym Potterem – máme zde 11letou hlavní hrdinku, která se pomocí kouzla dostane do magického světa, který zakazuje přístup jedné zlé postavě – ale toť vše, pouhá inspirace. Nikdyuš a příběh Morrigan Crowové si jede na své lince.

Svět Nikdyuš je v mé představivosti obrovský, plný barev, různých tvorů, atrakcí a dopravních prostředků, které jakživ nikdo nezažil. A kromě toho, plný kouzel a překvapení, číhajících na každém rohu. Nikdy netušíte, čím vás příběh opět dostane na lopatky. Tak detailně propracované a zároveň funkčně postavené! Autorka má neuvěřitelné nadání. 

Do poslední strany čtete knihu s napětím a očekáváním. Já za sebe mohu říci, že jsem knihu nemohla odložit, táhla jsem ji všude s sebou, jednoduše bylo velmi složité se z tohoto kouzelného příběhu vymanit. Příběh začíná na nejistotě a naději po budoucnosti, ale vše následně graduje v něco, co přesahuje vaši představivost. Tato kniha má všechno – vynikající postavy, spád děje, atmosféru tajemna a kouzel. 

Nikdy jsem nebyla fanouškem Harryho Pottera, přišlo mi to jako fenomén, nežli jako kniha pro mě, a to už v dětství, ale kdybyste mi v mých dvanácti letech dali do ruky tuto knihu, řvala bych radostí. Nikdyuš je sice napsána pro jinou cílovou skupinu, než do které teď patřím, ale nikdo nikde nepíše, že by tato kniha nemohla zaujmout i starší čtenáře a já vám garantuji, tohle je to nejlepší, co projekt Knihozem představil českému trhu minulý rok. Za mě si Nikdyuš odnáší taková doporučení, že by neprošla ani zárubněmi dveří. Takže pokud jste knihu ještě nečetli, na co vlastně ještě čekáte? Mazejte hned do ní!

nessa_lovesbooks

Nessa, šestadvacetiletá recenzentka, knihomolka, milovnice seriálů a angličtiny. Jsem normální (praštěná) lidská bytost, která tráví neuvěřitelné množství času čtením, blogováním, kreslením či malováním. Co mě baví? Jednoznačně čtení, dále jakákoliv kreativní činnost, moji přátelé, nakupování knih, hudba, seriály nebo filmy - jsem takový seriálový a filmový maniak.

8 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze :)Na tuhle knihu už jsem slyšela spoustu chvály, takže se na ni taky chystám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :D Koukej to co nejdřív napravit! Je to skvělá kniha a během letošního roku plánují vydat druhý díl, a já už se ho nemůžu dočkat. :D

      Vymazat
  2. Knihu jsem četla už před nějakou dobou a pamatuju si, že jsem z ní byla také nadšená! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám hroznou radost, že se ti líbila! :D Doufám, že si stejně jako já, nenecháš ujít pokračování! ♥

      Vymazat
  3. Veľmi zaujímavý námet! :) Mám rada ten typ kníh, od ktorých sa človek nevie odtrhnúť :)
    What A Fancy World

    OdpovědětVymazat
  4. Úžasná recenze.:-)
    Já jsem moooc zvědavá, jestli se k Nikdyuš konečně dostanu...:-D Protože nad ní slintám, co vyšla. A furt nic a nic. Ale jednoho dne to přijde... Tuším to! :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ÁÁááá, děkujiii! ♥
      Okamžitě si Nikdyuš přečti! Je to nejlepší, co jsem letos četla a doufám, že se letos dočkám druhého dílu v překladu. :D

      Vymazat