Naslouchač | Petra Stehlíková



Naslouchač | Petra Stehlíková



Autorka: Petra Stehlíková
Série: Naslouchač
Díl: 1.
Počet stran: 374
Vazba: Hardback 
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2016
Hodnocení na Databázi knih: 94% 
Hodnocení na Goodreads: 4.61 
Hodnocení na ČBDB: 94%






Válka rozdělila svět na dvě části - jednu obyvatelnou, druhou zamořenou jedovatými plyny a neznámými tvory. Tu část, kde žijí lidé, chrání štít, jenž byl vyroben z nerostu zvaný sklenit. Sklenit mohou těžit pouze tamní obyvatelé, kteří si říkají sklenaři. Na rozdíl od lidí z nížin, sklenaři nikdy nepoznali moderní technologie, jako elektřinu či vrtulníky, jelikož vše, napájené elektřinou v blízkosti štítu ztrácí na účinku. Právě ve válce, ve které lidé z nížin zvítězili, zahnali a zotročili sklenaře , kteří jsou jim nyní nuceni sloužit. V nepříjemných podmínkách ve sklenitových dolech či jako opracovávači sklenitu, za účelem výroby zbraní, částí štítu, a hlavně získání ceněné látky, která lidem z nížin prodlužuje život.

Do této doby se narodila Ilan, která se jako jedna z mála narodila bez deformací. Bohužel už od narození musí předstírat, že je chlapec, a na důkaz podřízenosti se musí skrývat pod hábitem a maskou. Jenže Ilan není obyčejná dívka. Projeví se u ní neobyčejná schopnost, naslouchat sklenitu, které si všimne samotný kapitán té nejuznávanější skupiny bojovníků, jejichž úkolem je chránit sklenařská města před tvory z plynu.

"Věděla jsem, co se děje, dřív, než mi to skutečně došlo. Cítila jsem to v srdci i v kostech." - Ilane

Ilan, hlavní hrdinka příběhu, je třináctiletá dívka, která od narození musela předstírat, že je někdo jiný. Na rozdíl od svých vrstenců se narodila bez deformací. Aby ji neodvedli od rodiny, skrývá svůj obličej a tělo pod voalem a mantií - maskou a hábitem.
Ilan nás čtenáře provádí příběhem od počátku - přes své zrození, dějiny Duvalského pohoří a války mezi lidmi z nížin a sklenaři, do svých třinácti let.
Tak jak Ilan poznává osud sklenařů, jejich minulost, tak se to dozvídáme my, čtenáři. V naprosto brzkém věku, pěti let, se u Ilan projeví schopnost naslouchat sklenitu, čili mít možnost ho dále opracovávat  a pomoci mu od jeho trápení.
Ilan může nejednoho čtenáře zaskočit svým nízkým věkem, ale nenechte se zmást. Autorka Ilan sice vykreslila jako malou, naivní, zvědavou a paličatou holku, ale Ilan musela dospět brzo. Osobně si myslím, že se autorce opravdu mistrovsky podařilo skloubit Ilaninu dětskou naivitu s rozumem, který člověk získává za léta a léta zkušeností.

"Neumíme to, kapitáne, víte? Nedovolíte nám číst ani psát. Vzali jste nám všechno. Proč? Protože lidé, kteří vědí málo, se snáze zastrašují a tím lépe ovládají." - Ilane

Od pěti let se Ilan učí sklenařským brusičem, její mistr je s ní nadmíru spokojený, ale kámen úrazu přichází o pár let později. Každé sklenařské město má svého faju, regenta, který si na utrpení svých poddaných užívá. Faja se ale zodpovídá lidem z nížin, a převážně družině, které se jednoduše říká pětadvacítka.
Aby se faja Amárie, města, kde žije Ilan, šplhnul v očích kapitána, nechá pro něho vytvořit zbraň z černého sklenitu, a tu vyrobí právě Ilan. Takto se llan dostává mezi pětadvacítku, ale bohužel to není lehké ani pro jednoho z nich. Jak pro kapitána, tak Ilan.

V jednom rozhovoru s autorkou jsem se dočetla, že hlavním cílem knihy, byl nápad cestování malé dívky s družinou bojovníků, a upřímně? Autorce se to podařilo na výbornou. Pětadvacítku vykreslila naprosto do detailu, jejich chování, přednosti a slabosti, a jejich účel v knize? Já nemám slov. Opravdu nikdy mě nezaskočila žádná kniha takto nepřipravenou. Budování přátelství Ilan se všemi muži, bylo pro mě zábavou. Bavilo mě číst o jejich cestách a napojení s duvaly - párem mečů, které mohou držet pouze muži z družiny.

Asi nebudu jediná, která je skeptická, pokud přijde na české autory. Neházím je rovnou do jednoho pytle, čtu jejich knihy, ale s jejich výběrem jsem velmi pečlivá.
Když se mi ale do rukou dostal Naslouchač, nic jsem si o knize ani o autorce nezjiťovala. Po hlavě jsem šla do toho, a panebože? Co to bylo? Nikdy v životě mě kniha tak neoslovila a neohromila, jako právě nyní.
Hned od začátku dostáváme podrobný a do detailu propracovaný příběh sklenařů. Získáváme pohled na jejich dřívější situaci a na tu nynější. A to vše skrze děvče, které sledujeme růst s tím pocitem, že je otrok. Nahraditelná. Bez svobodné vůle.

"Vzpomínky pro nás byly velice důležité. Museli jsme si zapamatovat, že to, co jsme teď, je jen důsledek lidské chamtivosti.'' - Ilane

Prvních pár stran vám může přijít nezáživných, ale mě osobně vždy historie čehokoli fascinovala, a autorce se zde povedl vytvořit neuvěřitelný svět s hlavními hrdiny, kteří postavili svůj vztah na přátelství, které v knihách tolik nevídáme.
K čertu se všemi milostnými trojúhelníky! Příběh jde napsat i bez nich a Petra Stehlíhová nám to v Naslouchači dokázala.

Takže pokud si chcete přečíst knihu, která vás nenechá spát, odrovná vás už v prvních stranách a dokáže se svou kvalitou, postavami, novým světem a slovy, vyrovnat i těm nejlepším zahraničním autorům, sáhněte po Naslouchači. Nebudete toho litovat. V porovnání s Naslouchačem, je i svět lovců stínů vytvořený Cassandrou Clare, slabý odvar!

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Host a Humbook

Zdarma ukázka knihy je dostupná zde

Knihu si můžete pořídit zde.

nessa_lovesbooks

Nessa, šestadvacetiletá recenzentka, knihomolka, milovnice seriálů a angličtiny. Jsem normální (praštěná) lidská bytost, která tráví neuvěřitelné množství času čtením, blogováním, kreslením či malováním. Co mě baví? Jednoznačně čtení, dále jakákoliv kreativní činnost, moji přátelé, nakupování knih, hudba, seriály nebo filmy - jsem takový seriálový a filmový maniak.

4 komentáře:

  1. Tahle série je prostě skvělá a moc se těším na pokračování...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky! Kdy už se ho dočkáme? :D Já odhaduji někdy přelom jaro/léto příští rok! Jak to mám sakra vydržet? :D

      Vymazat
  2. Kousek Naslouchače jsem četla, ještě když to vycházelo na serveru Bez hranic, a tenkrát se mi to líbilo, takže... vážně nevím, proč jsem si to ještě nepřečetla :D A přesně! K čemu pitomý milostný trojúhelníky, pár má být prostě jasně danej! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukej to okamžitě přečíst! Je to ještě lepší, než všichni říkají. :D A přesně taky! A ten druhý díl, uááá! Ještě lepší než první díl. Někdy budu muset už napsat tu recenzi. :D

      Vymazat