Maturitní práce - rozpracovanost | Single House a Sofa

února 09, 2016


Jak již možná někteří víte, mojí maturitní prací je navrhnout Single House a Sofu, ale pojďme se na to podívat od začátku. Někteří z vás možná ani netuší, na jakou chodím školu, a proč je zrovna toto moji maturitní prací!

Studuji již čtvrtým rokem uměleckou střední školu se zaměřením na design interiéru. První a druhý ročník by se dal popsat jako "lážo plážo", až totiž ve třetím ročníku nastupuju práce. Ve třetím ročníku se navrhuje vždy za půl rok jedna práce, čímž pádem za dva semestry dva výrobky - svítidlo a něco dalšího. Mojí semestrální prací ve třetím ročníku bylo navrhnout Dárkovou vinotéku a právě ono svítidlo. Mé svítidlo jste již mohli vidět - zde - ale dárkovou vinotékou se raději chlubit nebudu, nejsem z ní moc nadšená. Když zvládnete toto, můžete pokročit dále, do čtvrtého ročníku, kde se to začíná přiostřovat.

Jak jsem již zmiňovala, moji maturitní prací je navrhnout single house, čili dům pro jednu osobu, a sedačku. Modely nemusí mít nic společného, ale můžou. Na maturitní práci pracujeme od září do dubna, a v květnu? Maturita a obhajoby maturitní práce jsou tady! Nedávno jsme měli obhajoby rozpracovanosti naší práce - to aby si učitelé ověřili, že jsme se ten půl rok, slušně řečeno, neflákali - tak se pojďme podívat, jak takové obhajoby vypadají!

Vše se nainstaluje pár dní před obhajobami - tedy to, co k onomu vašemu "výtvoru" jste za ten půl rok vyplodili. Takže model v nějaké fázi rozpracovanosti, tunu papírů, jak jste k onomu tvaru vašeho domu došli, jako volíte barevnost, pohledy, řezy a spoustu dalšího. To samé k sedačce, různé náčrty, barvy, jednoduše všechno. A aby toho nebylo málo, dostali jsme na minulé pololetí klauzurní práci - navrhnout ocenění pro nejlepší práci sympozia, které proběhne tento rok, a jejich tématem budou horizonty. Museli jsme se striktně držet jejich tématu, ale volba materiálu byla na nás - no, ne tak úplně. Učitel po nás hlavně chtěl, abychom pracovali se sklem, takže většina návrhů byla ze skla. Škoda jen, že se to snadno řekne, ale těžko udělá, když jste se sklem nikdy nepracovali, a teď z něho máte něco navrhnout.

A jak takové obhajoby probíhají, nebo co si pod tím slovem představit? Jednoduše, jedná se o mluvený projev, při kterém říkáte komisi - asi čtyřem, pěti lidem - jak jste k vašemu návrhu dospěli, co vás inspirovalo a další výmluvnosti. Takže vy mluvíte, ostatní vás poslouchají a zapisují si, co jste řekli, hodnotí vás. Poprvé to pro mne nebylo snadné, byla jsem totálně na nervy! Nyní už ani nevnímám, když mě kromě pěti lidí poslouchá ještě dalších deset lidí - no jo, měla jsem tam celou třídu sklářů, kteří si mě přišli poslechnout.

 

A to nejlepší na obhajobách? To je ten moment, kdy se sejdou práce všech, a vy je pak můžete posoudit, říct, co se vám líbí, nelíbí, a prostě se jen podívat na konkurenci - máme všichni stejné téma, ale každý se ho chopil jiným způsobem. Můj dům by se dal přirovnat do částečného tvaru písmene L, ale třeba moji další spolužáci mají tvarově dům zařízený třeba do čtverce, obdélníku nebo také šestiúhelníku, kruhu a oblouku. Všechno jde, stačí to jen vymyslet a prosadit. 

 

Ale se pojďme blíže podívat na návrh mého domu. Můj dům se skládá ze tří místností - předsíně, koupelny a kuchyně spojené s obývacím prostorem. Zůstaňme chvíli u té kuchyně a obývací místnosti. Tento prostor jsme řešila následovně. Jelikož se jedná o místnosti, kde člověk tráví nejvíce času, tak tím pádem se jedná o největší místnost v domě. Jak vidíte, mám již vytvořenou kuchyňskou linku a horní skříňky. Do kuchyně mi ještě chybí vytvořit barový stolek a dvě židle, a další věc budu mít z krku. Ale ohledně obývací místnosti, tak ta zatím stále zůstává prázdná. Musím vytvořit sedačku, ale stále si nejsem jistá, jak bude mechanicky fungovat - má se rozkládat a sloužit jako postel, já vím, složité - a pak malá komoda a televize na stěně. Teď mám prázdniny, tak snad to nějak vymyslím, a příští týden vytvořím.

 

Z prostoru kuchyně a obýváku, se dostaneme do předsíně, která je malička. Ano maličká, dva metry na dva a půl ve skutečnosti. Předsíni dominuje velká vestavěná skříň, která v domě slouží jako jediný úložný prostor. Jelikož je to dům jen pro jednoho člověka - neberme v potaz nějakého, který toho musí mít tuny - tak toho tolik nemá. A do předsíně se dostaneme snadno, vstupními dveřmi.

   

A poslední místností je koupelna. Stejně jako předsíň, i koupelna má dva metry na dva a půl ve skutečnosti. A co obsahuje? I na tak malou místnost, jak se může v měřítku zdát, se v koupelně nachází skříňka pod umyvadlem, pračka, wc a sprchový kout.


A celkový pohled na můj single house. Původně jsem z něho tolik nejančila, ale nyní musím uznat, že mám celkem dobrý návrh, tak snad i obstojí u maturity. U obhajob rozpracovanosti maturitní práce jsem dostala za dva, což mě neskutečně překvapilo, protože se stále potýkám s návrhem na sofu - nejsem s ní spokojená, ale mám něco, vymyšlený koncept, to se snad také počítá. Pokusím se nyní přes prázdniny dům natřít podkladovou bílou barvou, ale hlavně nějak domyslet sofu, abych na ni konečně mohla začít dělat a udělala maturitu!

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Wow to vypadá dost dobře! Jsi šikovná :) Budu ti držet palce, aby tvá práce u obhajoby ustála na jedničku ^^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju!..:3 Přiznávám, že budu ráda i za čtyřku, hlavně ať tu maturitu udělám..:D

      Vymazat

Narozeniny blogu


Knižní blogeři

Knižní blogeři

2017 Reading Challenge




2017 Reading Challenge



Nessa has
read 0 books toward
her goal of
70 books.


hide