Ztráty a nálezy | Recenze

prosince 02, 2015

Příběh Ztráty a nálezy vypráví o osudech tří lidí, kteří se setkají. Millie je malá holčička, která vede knihu o mrtvých tvorech, které již za svůj krátký život viděla. Kromě mrtvého pavouka, sousedovic kočky nebo babičky, ji na seznam přibývá i její tatínek. A jednoho dne ji maminka odvede do místního obchodního domu a nechá ji tam. Už se pro ni nikdy nevrátí. A právě na místě, kde ji maminka zanechala, ji nalezne Písař Karl. Písař Karl přišel před nějakou dobou o svou drahou polovičku. Nyní sedí v domě důchodců a uvědomuje si, že toto není život pro něj, a utíká z něho. A poslední, Agatha Pantha, ta nevyšla z domu od manželovi smrti a s nikým nepromluvila ani slůvko.  Její každodenní zábavou je pořvávání po kolemjdoucích a sledování televize, na minutu přesně. Jenže pak si jednoho dne všimne malé osamělé holčičky na protější straně ulice. Náhoda, či osud, spojí tyto tři nesourodé lidi dohromady a společně se vydávají na dlouhou cestu, na jejímž konci doufají, že naleznou Milliinu maminku.

Příběh, který vás rozpláče, rozesměje a přesvědčí o tom, že na změnu není nikdy pozdě.

Hlavní hrdinka Millie měla kdysi šťastný život. Měla oba rodiče a střechu nad hlavou, jenže už v sedmi letech o vše přišla. Její tatínek zemřel a maminka ji opustila. Nechala ji samotnou v obchodním domě a už se pro ni nevrátila. Millie ale není jen tak obyčejné dítě. Její zálibou je totiž smrt. Vede si knihu, do které si zapisuje různé mrtvé tvory, které již viděla. Pavouk, kočka a mnoho dalšího. Millie je vážně neobyčejná, až podivně neobyčejná. Stejně jako ostatní postavy. Třeba například Písař Karl, který přišel o manželku, kterou tolik miloval, a teď mu na světě již nic nezbylo, kromě slov, které prsty vyťukával do její kůže. Když se seznámí s Millie, je to hodný samaritán, chce Millie pomoct, ale jak pro koho jím je. Pro někoho je podivný - jako třeba pro mě - ale pro jiné, třeba pro policisty, je to obyčejný pedofil. A do třetice to nejlepší. Agatha Pantha přišla o manžela, a na můj vkus, se s jeho smrtí vypořádává naprosto nesmyslným způsobem. Přežívá doma na staré sedačce, nevyjde ani za boha z domu a vyřvává z okna na všechny, co se kolem jejího domu mihnou. A nejen na ně.

Tady mami.

Do knihy Ztráty a nálezy jsem šla kvůli hezké obálce a nápisu na ní - Světový bestseller. Tak si říkám, že tato kniha určitě musí stát za to, když získala toto označení. Bohužel pro mě, se má očekávání z této knihy nenaplnila. Doufala jsem v příběh, u kterého bych se odreagovala, nepřemýšlela, ale hned od první chvíle, co jsem se do knihy pustila bylo jasné, že mě klid nečeká. Tato kniha je velmi depresivní, smutná a bez naděje. Měla jsem vážně co dělat, abych knihu přeci jen dočetla do konce. Hrozně se mi pletla přímá řeč s myšlenkami, jelikož v této knize není přímá řeč vyznačena uvozovkami na začátku ani na konci věty, a zároveň je psána kurzívou. Ale postupně se na to zvyknout dalo. Musím ale říct, že jsem přeci jen ráda za to, že jsem si knihu přečetla. Ukázala mi, jak se život tří naprosto rozdílných lidí dokáže sjednotit.  I když tedy hlavní hrdinové jsou po čertech podivní. Ale konec knihy, konec jejich příběhu, mě opravdu odrovnal. Nemůžu ale říct, že tato kniha byla nejlepší, co jsem za poslední dobu četla, protože není. Četla jsem i lepší kousky, ale závěrečné tři hvězdičky, které jsem knize dala, si rozhodně zaslouží.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji internetovému knihkupectví Kniha.cz

Anotace: Dojemný příběh o třech lidech, kteří zjistí, co znamená láska a život. Millie je sedmiletá holčička se zrzavými kudrnami a červenými gumáky. Vede si seznam mrtvých tvorů, na němž kromě pavouka a sousedovic kočky figuruje také babička a brzy na něm přibyde i tatínek. Jednoho dne ji ovšem maminka zanechá samotnou pod stojanem s obrovitánskými spoďárami v místním obchodním domě a už se nevrátí. Dvaaosmdesátiletá Agatha Pantha nevyšla od smrti manžela z domu a s nikým nepromluvila. Prázdnotu ve svém životě vyplňuje pořváváním po kolemjdoucích, sledováním nevyladěné televize a svým na minutu přesným denním rozvrhem. Tedy až do toho osudného dne, kdy si v protějším domě všimne osamělé holčičky. Písař Karl kdysi špičkami prstů vyťukával milostné dopisy na ženinu sametovou kůži. Dnes ovšem sedí v domově důchodců a moc dobře ví, že musí najít způsob, jak začít znovu žít. A tak odsud v náhlém radostném popudu uprchne. Náhoda svede tyto tři dohromady. Společně se vydávají na cestu přes půlku Austrálie, aby našli Milliinu maminku a v konečném důsledku zjistili, že i mladí mohou být moudří, že stáří nerovná se smrti a že klíčem ke šťastnému životu by mohlo být i občasné porušení pravidel.

Originální název: Lost and Found
Autorka: Brooke Davis
Počet stran: 272