Divá Bára a jiné prózy | Recenze

Kniha Divá Bára a jiné prózy obsahuje čtyři krátké povídky, Divou Báru, Karlu, Dobrého člověka a Pana učitele. Povídku Divá Bára jsem četla již na základní škole, líbila se mi, a když jsem dostala možnost přečíst si ji znovu, neváhala jsem.

Divá Bára

Pastýř Jakub žije se svoji dcerou Bárou na kraji vesnice. Jak plyne čas, Bára roste do silného a odvážného děvčete, které si dokáže poradit s kluky z vesnice. Jenže kvůli své odvaze, síle a divé povaze, je Bára předmětem pomluv. Pomluv typu, že byla v kolébce zaměněna Polednicí. I přes tyto výmysly má Bára kamarádku Elišku, a každý jim toto přátelství závidí.
O zbylých třech povídkách jsem neměla ani tušení, ale jak jsem listovala knihou, říkala jsem si, vždyť jsme si je ve škole zmiňovali. Hned po přečtení jsem si všechny tři povídky oblíbila.

Karla

Povídka Karla vypráví o Markytě, ženě, která se se svoji dcerou Karlou vrací z Němec domů. Doufá, že nalezne domov u sedláka, kterému dříve sloužila. Sedlákova dcera Hanka, si hned s Karlou padnou do noty, jsou nerozlučné. Jenže jak Karla roste, stává se silnější, a je naprosto odlišná od jiných děvčat. Dokonce se vyrovná kdejakému chlapci z vesnice. I když je Karla dívka, a každá dívka doufá, že se co nejdřív vdá, jenže ona o vdavkách nechce ani slyšet, a snaží se od nich zbavit i Hanku.

Dobrý člověk

Povídku Dobrý člověk jsme si ve škole zmiňovali, a hodně mě zaujala. Vypráví o Formanu Hájkovi, který vždy při své cestě do Vídně, pomáhá mladým děvčatům a chlapcům najít službu ve Vídni. Seznámí se s Madlou, která utíká ze své domoviny kvůli ženichovi, kterého ji našli rodiče. Radši se rozhodla utéct, než se za něho provdat. Jenže pak poznala Hájka, který ji pomohl najít službu. Kdo ví, třeba se jí poštěstí a najde ve Vídni svého dlouho ztraceného bratra a důvod, aby se vrátila domů.

Tato povídka byla pro mě milým překvapením, jelikož byla opravdu hezky napsaná, čtivá, ale velmi předvídatelná, i přesto jsem si ji oblíbila.

Pan učitel

A poslední povídka Pan učitel je více méně povídka, ve které vypravěčka popisuje, jaký by měl být ideální učitel. Bětuška popisuje, jak se bojí jít do školy kvůli řečem, které slýchá. Například to, že učitel není vůbec hodný, ale zlý, přísný a tvrdý. První školní den se ale přesvědčí, že všechny řeči byly lež, jelikož tak hodného, trpělivého učitele si nepředstavovala ani ve svých snech.

Tato povídka byla rozhodně zajímavá, ale podle mě mohla být delší, a z příběhu sálá až moc naivnost.

Všechny hlavní hrdinky - Báru, Karlu, Madlu a Bětušku - jsem si oblíbila, ale nejlepší mi přišly Bára a Karla. Obě dívky jsou silné, odvážné a jiné než ostatní děvčata. Určitě bych chtěla být jako ony. A z hlavních hrdinů, jsem si nejvíce oblíbila Hájka. Takového hodného, milého, dobrosrdečného muže by si přála určitě každá.

Na knihu Divá Bára a jiné prózy jsem se těšila, a byla jsem příjemně překvapena v podobě další tří povídek. Ale přestože si mě některé povídky nezískaly tolik jako jiné kvůli nedostatku ději, předvídatelnosti nebo malinké naivnosti, všechny byly čtivé a rozhodně toto nebyla má jediná kniha, kterou jsem od Boženy Němcové kdy četla.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega

Anotace: Na samém konci malé dědiny Vestec byla malá chalupa, ve které žil obecní pastýř Jakub se svou dcerou Bárou. Ženu již neměl, zemřela pár let po porodu. Tato tragická událost vrhla stín i na malé dítě, o kterém vesničané začali šířit zvěsti, že je v kolébce vyměnila polednice. Proto si s ním nechtěl skoro nikdo hrát, jedinou výjimkou byla Eliška z fary a kostelníkův Jozífek. Divá Bára je krásným příběhem o tom, že kvalitu člověka nikdy nemůžeme posuzovat podle jeho vzhledu či společenského postavení. Kromě známé Báry v knize najdeme i neméně poutavé povídky Dobrý člověk, Karla a Pan učitel.
Autorka: Božena Němcová
Nakladatelství: Omega
Hodnocení na Goodreads: 3,26