Teorie všeho | Filmová recenze

května 26, 2015

Děj se odehrává v roce 1963 v Anglii. Jednadvacetiletý Stephen Hawking zde studuje na jedné z nejvýznamnější škol,  Cambridge, obor kosmologie a jak se zdá, má našlápnuto ke skvělé budoucnosti. Je zbožňován nejen svými profesory a přáteli, ale také krásnou Jane, která na škole také studuje. Všechno je perfektní, ale po nádherném začátku, Stephena zasahuje ošklivý pád. Zanedlouho je mu diagnostikována neléčitelná nemoc, úplné ochrnutí nervového systému. Lékaři mu dávají dva roky života. Jenže Stephen není obyčejný člověk, a dokazuje svému okolí, že to nehodlá vzdát a Jane mu stojí po boku. Bojují za jejich společný život a za jejich lásku, a nakonec překonávají vše, co se jim postaví do cesty.

Na tento film mě nalákal úžasný trailer. O Stephenovi Hawkingovi jsem již mnohokrát slyšela, vždyť je to nejznámější fyzik, takže se jistě naskytlo pár možností, kdy jsem o něm zaslechla. Když jsem uviděla herce, které vybrali do hlavních rolí Stephena a Jane Hawkingových, byla jsem z toho paf. Ta podoba je až neuvěřitelná, čímž pádem mám takové podezření, že byli upraveni přes počítač, ale nekažme si skvělé herce. Takže, když opomeneme to, že je pravděpodobné, že herci byli trošičku upraveni přes počítač, výběr herců naprosto a jednoznačně schvaluji a stejně tak úžasný trailer, takže kdo by odolal se na tento film podívat, zvláště, když ho na internetu nalezne již s českým dabingem, pokud vám nesedí originální znění.

Tento film vznikl motivy knižní předlohy, která pochází z pera autorky Jane Hawkingové. Ano, čtete správě. Právě Stephenova manželka napsala tuto knihu, která následně byla základem toto skvělé filmu. Z počátku se Jane zdráhala, aby na motivy její knihy vznikla filmová adaptace, ale nakonec souhlasila, a já jsem za to neskonale vděčná. I když si myslím, že kniha je vždy lepší než filmové zpracování, u tohoto filmu si myslím, že se film knize naprosto vyrovná, a to jsem knihu ještě nečetla. Film byl opravdu úžasný, a tak si rozhodně nenechám ujít knižní předlohu.

U tohoto filmu se mi nejednou zachtělo brečet, vážně, naprosto neuvěřitelný zážitek, na který jen tak nezapomenu. Kdo z vás ještě film Teorie všeho neviděl, rozhodně to napravte, nebudete toho litovat. Skvělé obsazení a místa, kde film natáčeli, vás jednoznačně okouzlí stejně jako mě, zaryje se vám hluboko do srdce a vy nikdy na příběh manželů Hawkingových nezapomenete. Mimochodem, kdo by měl zájem přečíst si knižní předlohu, jako já, má možnost. Ten, kdo se necítí na čtení knihy v angličtině tuto zprávu jednoznačně uvítá, jelikož se nám poštěstilo a knihy Cesta do nekonečna - Můj život se Stephenem, v originále Travelling to Infinity, se dočkáme v češtině. Kniha vyjde v květnu u nakladatelství XYZ a já si ji rozhodně nenechám ujít a vy, komu se líbilo filmové zpracování, byste také neměli.

Originální název: The Theory of Everything
Režie: James Marsh
Žánr: Životopisný / Romantický / Drama
Datum české premiéry: 26.2.2015
Délka filmu: 123 minut
Název knižní předlohy: Travelling to Infinity: The True Story Behind The Theory of Everything
Název knižní předlohy v češtině: Cesta do nekonečna - Můj život se Stephenem
Autorka knižní předlohy: Jane Hawking
Hrají: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Emily Watson, Charlie Cox, David Thewlis, Harry LIoyd, Lesley Manville, Charlotte Hope a další.
O filmu: Teorie všeho vypráví výjimečný a neuvěřitelný životní příběh Stephena Hawkinga, který na svém velmi nemocném těle nosí jednu z nejchytřejších hlav, jakou kdy lidstvo poznalo. Byť by vám hravě vysvětlil nesrozumitelné zákonitosti fungování vesmíru, sám možná nechápe, jak je možné, že jeho vlastní život zachránila tak neobyčejná věc, jakou je láska. Příběh začíná v roce 1963, kdy má jednadvacetiletý Stephen Hawking, student kosmologie na Cambridge, našlápnuto ke skvělé budoucnosti. Spolužáci i profesoři ho naprosto zbožňují, stejně jako krásná Jane, která na téže škole studuje umění. On na oplátku zbožňuje ji. Když však v osobním i profesním životě stane na pomyslném vrcholu, zažije nemilosrdný pád. Doslova. Lékařské vyšetření po jednom z mnoha jeho „nešikovných" škobrtnutí vyřkne drsnou diagnózu – neléčitelné postupné ochrnutí nervového systému, které do dvou let ukončí smrt. Jenže Jane a Stephen se osudu vzepřou. Vezmou se a snaží se žít normální život. On si nemoc nepřipouští a dodělává si doktorát. Ona ho všemožně podporuje, často až za hranici sebeobětování. Čím víc se blíží předpokládaný konec, tím hektičtěji se oba snaží společně žít. (ČSFD)